Själva beteckningen PWO betyder pre workout, alltså före träning, och är en term för kosttillskott som höjer prestationsförmågan när det som bäst behövs. Som namnet anger ska det tas före träningen, kanske en halvtimme till en timme före, och ibland på fastande mage, så att det hinner göra maximal verkan. Under de senaste 10 åren har forskningen gått framåt, så det finns medel som inte fanns förut. Även nya träningsformer har tillkommit. Man har nu provat ut en mängd olika substanser som gör nytta, men på olika sätt, beroende på vilken målsättning man har med sin träning. Man kan prioritera om man vill ha uthållighet eller vara mer explosiv, få en ökad muskeluppbyggnad eller ökad vakenhet. När man väljer PWO utifrån sin träningsform kan man få ett kosttillskott som passar ens individuella önskemål.

Olika ämnen i PWO ger olika resultat

Beroende på träningsform kan man behöva förbättra styrka, uthållighet och mentalt fokus. Man vill också förhindra att muskler bryts ner och istället få en bättre muskeluppbyggnad. För uthållighet väljer man PWO som innehåller beta-alanin och koffein. Rent koffein är en centralstimulerande och prestationshöjande substans som ger ökad koncentration, vakenhet och gör att man blir mer uppmärksam. Man upplever också att ansträngningen är mindre. Effekten av koffein kommer snabbt, och man tar sitt kosttillskott på fastande mage ca 30 – 60 minuter innan den fysiska aktiviteten för att få optimalt resultat. Vill man ha extra boost när det gäller styrka, kan PWO innehålla kreatin, ett monohydrat som också gör nytta långsiktigt. Studier har visat att kreatin ökar prestationsförmågan vid högintensiv träning, som till exempel styrkelyft, och det gör att resultaten på sikt blir mycket bättre. Minskad muskelnedbrytning får man med ett PWO som innehåller BCAA, en kombination av leucin, isoleucin och valin. Ibland behövs medel för pump, och då vill man ha ökad blodcirkulation. Detta får man med PWO med aminosyrorna beta-alanin och arginin.

Forskningen fortsätter om fördelar med PWO

Genom studier av olika ämnens effekter på kroppen vid träning, har nya kosttillskott utvecklats. Hela tiden sker förbättring av preparat, för att de ska ge så bra effekt som möjligt. Exempelvis när det gäller muskeluppbyggnad, vet man att det är viktigt att ha en bra balans på hormonerna. Man kan åstadkomma det med bra kost och sömn, men studier har visat att även zink är betydelsefullt i detta sammanhang. Genom att välja rätt PWO får man ett skräddarsytt hjälpmedel för just den träningsform man utövar. Prestationen ökas genom exempelvis att man får bättre mentalt fokus, mer pump, bättre uthållighet eller att man blir mer explosiv. PWO har fått en stor genomslagskraft och blivit ett av de mest populära kosttillskotten bland dem som vill få bra resultat och nå sina mål med träningen.